Жаңа әдеттер қалыптастырғыңыз келе ме?

Жұмсақ міндеттемелерді қолданып көріңіз

Мінез-құлық экономикасын зерттеуші және практик Кэти Милкман «Қалай өзгеруге болады? Өзгерістердің ішкі кедергілерін жеңуге көмектесетін ғылым» кітабында ғылыми тұрғыдан жаңа әдеттерді қалыптастыру туралы айтады.

Біз кітаптан үзінді жариялаймыз — «жұмсақ» міндеттемелер бұған қалай көмектесетіні туралы айтып береміз.

Елестетіп көріңізші: сіз жұмысы көп дәрігерсіз және сізге тамақ ауруы, мұрын бітелу және жөтел шағымдарымен науқастар келеді. Науқастың сізден сұрайтыны – оның жағдайын жеңілдететін дәрі беруіңіз екені анық. Әрине, сіз қуана көмектескіңіз келеді.

Бірақ науқас сізден антибиотик сұрады делік, сіз оның белгілері тамақ ауруы немесе пневмония сияқты бактериялық инфекцияны емес, суық тиюді көрсетіп тұрғанын түсінесіз. Бұл инфекция болуы мүмкін, әрине, антибиотиктер көмектесуі мүмкін, бірақ ықтималдығы өте төмен. Бұл жағдайда антибиотик пайдасыз болып қана қоймайды, сонымен қатар олар қымбатқа түседі және кейде ауыр жағымсыз реакцияларды тудырады.

Сонымен қатар, олар неғұрлым жиі тағайындалса, соғұрлым төзімді бактериялар тезірек дамып, болашақ инфекцияларды емдеуді қиындатады.

Міне, сіз не істеу керектігі туралы шешім қабылдау қажеттілігіне тап болдыңыз. Науқасқа ол сұраған дәрісін бермей қарсы тұра аласыз ба? Немесе медициналық нұсқауларды бұзып, оған басқаша айтқанда, ол өзін жақсы сезінеді деген үмітпен оған қалаған нәрсесін бересіз бе?

Біз дәрігерлерді қателеспейтін мамандар деп санағанды ​​ұнатамыз, бірақ зерттеулер көрсеткендей, олардың көпшілігі пациенттердің ығына жығылып, олардың қалағанын беруге тырысады. Мысалы, америкалық ересектер жыл сайын антибиотик алу үшін 41 миллион қажетсіз рецепт алады, олардың құны 1 миллиард доллардан асады (және бұл тек дәрі-дәрмектің өзіндік бағасы).

Бұл алаңдатарлық статистиканы білетін оған қоса  міндеттің күшін түсінетін дәрігерлер мен мінез-құлық ғалымдарының шығармашылық тобы көмектесуі мүмкін деп ойлаған идеяны ұсынды.

Қалыпты жағдайда жұмыста сіз шынымен маңызды деп санайтын мақсатқа жетуді сұраған кезде (мысалы, талапшыл пациенттердің алдында дұрыс шешім қабылдау), сіз жағдай туралы ойланып, өзіңізді мақсатқа қол жеткізе алатыныңызға сендіретін шығарсыз. Сіз тіпті бірнеше жақын достарыңызбен, отбасы мүшелеріңізбен немесе әріптестеріңізбен мақсатыңызды талқыларсыз, бірақ, әдетте, дайындық осы жерде аяқталады.

Антибиотиктерді қажетсіз жазып беру санын азайтқысы келген зерттеушілер мұны түсінді және сондықтан дәрігерлерді пациенттердің өтініштеріне көнбес бұрын екі рет ойлануға итермелейтін қосымша қадам ұсынды. Олар дәрігерлерден антибиотиктерді қажетсіз тағайындамау туралы ресми уәдеге қол қоюды сұрады, содан кейін бұл уәдені күту залындағы көрнекті жерге жариялауды сұрады.

Бұл тактикалық жұмыс нәтиже береді деп үміттенген зерттеушілер психологиясын былай түсіндіруге болады: міндеттемеге қол қою және оны қабырғаға ілу арқылы сіз қажетсіз әрекетке, яғни рецепт жазып беруге, психологиялық баға белгілейсіз. Егер сіз осындай рецепт жазуға өтініш алсаңыз, сіз мұны істеу сөзіңізді бұзу екенін қатты сезінесіз. Ақыр соңында, сіз ешқашан мұны жасамауға уәде беріп, өз атыңыздан қол қойдыңыз, енді қол қойған парақ сіздің басыңызда ілулі тұр. Қысқасы, қажетсіз антибиотик рецептінің «бағасы» көтерілді.

Идеяның артында тұрған топ Лос-Анджелестегі бес алғашқы медициналық көмек клиникасының басшыларын оны сынап көруге рұқсат сұрады. Осы клиникалардың кейбір дәрігерлерінен кеңселерінде «жақсыдан гөрі зияны көп болған кезде антибиотиктерді тағайындаудан аулақ болуға тырысамыз» деген уәдеге қол қойып, ілу сұралды. Басқа дәрігерлер (бақылау тобынан) мұндай ештеңеге қол қоймады.

Зерттеу барысында бұл дәрігерлердің кабинеттеріне өткір суық тиюдің белгілеріне шағымданып, мыңға жуық пациент келді. Ғалымдар мұндай уәдеге қол қою және жариялау бақылау тобымен салыстырғанда қажетсіз антибиотиктердің рецептерінің санын шамамен үштен бірге азайтатынын анықтады.

Бұл керемет көрсеткіш. Бірақ маған ең қатты әсер еткені, көптеген дәрігерлерге қол қойылған уәде әсер етті, бірақ оны бұзса ешқандай ақшалай жаза болмайтыны.

Мұндай уәделер ақшалай міндеттеме, бұғатталған банк шоттарына және белгіленген мерзімге кешіктірілгені үшін айыппұлдарға мүлдем қарама-қайшы келеді, оларды мен «қатаң міндеттемелер» деп атаймын, өйткені олар бұзылса, ақшалай айып төлеу қажет. Дәрігерлердің уәделері «жұмсақ міндеттемелердің» тамаша мысалы, яғни сәтсіз болса, тек психологиялық жазалаумен шектеледі.

Біздің мақсаттарымызға жетуге көмектесу үшін өзіміз немесе басқалар қоятын шектеудің (ақы төлеудің) көп түрі бар.

Өтем ретінде жеңіл жазадан, мысалы, мақсаттарымызға қол жеткізілмесе, бізді ұятқа қалдыру үшін мақсаттарымызды немесе мерзімдерімізді жариялау сияқты кез келген нәрсе болуы мүмкін, егер сәтсіздікке ұшырасақ, ақшамен төлеу керек сияқты қатал жазаға дейін. Біз өзімізге қоя алатын шектеулер жұмсақ, мысалы, кішкентай тәрелкеден жеу немесе ақша жинағышты пайдалану немесе қатал — жабық жинақ шотына ақша салу немесе күндіз iPod-да аудиокітаптарды спортзалда жаттығу кезінде ғана тыңдау сияқты болуы мүмкін.

Мен айтып өткенімдей, дұрыс емес мінез-құлық үшін елеулі жазаларды ұсынатын немесе болашақ еркіндікті шектейтін міндеттеме механизмдері барлығына бірдей сәйкес келе бермейді. Егер жаза тым ауыр болса, ол өз алдына жеңіліске айналуы мүмкін. Қатаң міндеттемелер идеясына төтеп бере алмайтындар үшін міндеттемелердің басқа түрлері жақсырақ.

Жазбаша уәдеге қол қою — бұл міндеттеменің ерекше жұмсақ түрі, өйткені бұл жерде сөзіңізді бұзғаныңыздық жазасы ретінде жай ғана өзіңізді кінәлі сезіну және ыңғайсыздық сезімі болады.

Психологтар «когнитивтік диссонанс» деп атайтын адамның бойындағы өз-өзіне қарама-қайшылық күйі – 1950 жылдары Леон Фестингер алғаш рет зерттеген керемет күшті күш. Адамдар көбінесе өздерінің ішкі қайшылықтарымен күреспеу үшін көп нәрсені жасауға дайын. Бәлкім, бұл когнитивті диссонанс неліктен барлық түрдегі культтерден шығу соншалықты қиын екенін түсіндіруге көмектесетін шығар (сіз оған қосылып, соншалықты көп ақша салғаннан кейін, өзіңізді бақытсыз екеніңізді мойындау қиын) және темекі шегушілер де әдеттерінің денсаулыққа тигізетін салдарын (егер сіз өзіңізді ақылдымын деп есептесеңіз, бірақ жаман әдетіңіз болса, когнитивтік диссонанс сіздің әдеттеріңіз шынымен жаман екендігі туралы дәлелдерді азайтуға немесе елемеуіңізге әкеледі) жиі неге бағаламайтынын түсіндіреді.

Сонымен қатар, когнитивті диссонанс — мінез-құлықты біржола өзгерту үшін қолдануға болатын ыңғайлы құрал. Уәде беру және басқалардан соны сұрау арқылы біз когнитивті диссонансты жұмсақ жазаға айналдыра аламыз, ол бізге де, оларға да көп нәрсеге қол жеткізуге көмектеседі.

Мысал ретінде менің студентім Карен Эррераны алайық. Карен менің Филадельфия кампусыма бірінші курс студенті ретінде келгенде, ол клиникалық тұрғыдан семіз және денесіне көңілі толмаған еді. Қазір ол үшінші курста, ол қосымша 18 кгдан арыла алды.

Ол мұны қалай жасады? Ол маған кампусқа келгеннен кейін бірнеше аптадан соң барлығын өзгерткен диетолог сыныбына жазылғанын айтты. Әрбір сессияда Карен шағын, бірақ қол жетімді қысқа мерзімді диета және салмақ жоғалту туралы уәделер берді және оларды жүзеге асыру жоспарларын жасады. Сол кезде ол апта сайын диетологқа барып, үлгерімін бақылап отырды. Уақыт өте олардың арасында достық орнады.

Мен апта бойы шешім қабылдадым және оның көңілін қалдырғым келмеді», — деді Карен. «Оған қоса өзімнің де көңілімді қалдырғым келмеді». Бұл өзін төмендетпеу (яғни когнитивті диссонанспен байланысты ауырсынудан аулақ болу) және диетологтың көңілін қалдырмау (ол берген уәдесі үшін) Каренге мақсатына жетуге көмектесті. Біз оны кездестірген кезде (үшінші курста) ол маған бірінші рет өзін (өзінің денесін) керемет сезінгенін айтты, ол қол жеткізген және сақтап қалған орасан зор өзгерістердің қуанышын айтпағанда, жұмсақ міндеттемелердің арқасында мүмкін болды.

Айта кету керек, Кареннің жұмсақ міндеттемелері өте аз және дәйекті болды. Ол бірден 18 келіден арылуға уәде бермеді, бірақ өзіне апта сайын сау және қол жетімді салмақ жоғалту мақсаттарын қойды. Міндеттеме туралы көптеген зерттеулердің дәлелі осы «қадам сайын қадам» әдісінің пайдалы екенін көрсетеді.

Мен өткізуге көмектескен зерттеуді қарастырайық. Оған менің студентім Аниш Рай жетекшілік ететін және ірі коммерциялық емес ұйымның мыңдаған еріктілері қатысты, олар ұйымға кіретін жылы 200 сағат жұмыс істеуге уәде берді, бірақ кестеден әлдеқайда артта қалып, өз міндеттемелерін орындамау қаупі бар еді.

Осындай үлкен мақсатқа жетуде мотивация жоғалуы мүмкін екенін біле отырып, мен және әріптестерім еріктілерден аптасына төрт сағат немесе екі аптада сегіз сағат жұмыс істеуді сұрадық, бұл, әрине, жылына 200 сағатқа тең еді. Бірақ бұл кішігірім мақсаттар жыл сайынғы міндеттеме туралы қарапайым еске салулардан гөрі,  8% көбірек еріктілер сағатына жеткізді. Сол сияқты, Acorns онлайн қаржылық қызмет көрсету компаниясы опциялар баламалы болса да, адамдардан аптасына 35 доллар немесе айына 150 доллардан гөрі күніне 5 доллар үнемдеуді сұрау тиімдірек екенін анықтады. Қадаммен жасалатын міндеттемелер қорқытпайды және біз өз уәдемізде тұрамыз. Осыны ұмытпаңыздар.

187
Share

от bilimpaz

Добавить комментарий

Ваш адрес email не будет опубликован. Обязательные поля помечены *